MI KERÜL EZEN ENNYIBE…?

Kering egy történet Pablo Picassóról, akihez egyszer odament egy nő a parkban, és megkérte, hogy fesse meg a portréját.

A festő egy pillanatig tanulmányozta, majd egyetlen ecsetvonással tökéletes portrét készített róla.

− Egyetlen ecsetvonással sikerült megragadnia a belső, igaz lényegemet. Bámulatos! Mennyivel tartozom?
− Ötezer dollárral – felelte Picasso.

− Tessék? Hogy kérhet ennyit? Hiszen alig néhány másodpercbe telt elkészítenie a képet!
− Nem, asszonyom. Az egész életembe, és még néhány másodpercbe.

Ezzel a történettel mutat rá a pszichológus Dan Ariely arra, hogy a szakértelmet és a tapasztalatot hajlamosak vagyunk szem elől veszíteni, és elsősorban az erőfeszítés alapján hozunk értékítéletet. Vagy az alapján az erőfeszítés alapján, amit mi látunk.

(forrás: hvg.hu)

Egy szolgáltató, jelen esetben esküvői szolgáltató esetében a munka nem kizárólag abból áll, amit a megrendelő a saját szemével lát.

Szertartásvezetőként most maradnék a saját területemen, ám ettől függetlenül ez minden vállalkozóra igaz, aki szolgáltatást értékesít, tevékenykedjen bármilyen területen.

Tehát, miből is tevődik össsze a szolgáltatásom ára, avagy mi zajlik a színfalak mögött.

Amikor ajánlatot kérsz, maximum egy órán belül megérkezik hozzád az árajánlatom. Bár ekkor még fogalmad sincs, ki vagyok, hiszen nem is tudhatod, hogy a levelemet több évnyi marketing, értékesítés, pszichológia tanulás, médiában szerzett tapasztalat, emberismeret, számos megkomponált és levezetett szertartás előzte meg.

Amennyiben szimpatikusnak találtatok, kérek Tőletek egy személyes találkozót, egy olyan időpontban, amikor van másfél óránk, hogy megismerhessük egymást. Ahol elmondjátok az elképzeléseiteket, én pedig veletek ötletelhessek, illetve ismertetem az együttműködés további lépéseit, amennyiben úgy döntöttetek, hogy velem szeretnétek megvalósítani a szertartást.

Ha úgy döntöttetek, vágjunk bele, szerződést kötünk. Négy oldal, de nem olyan ijesztő, ahogy első pillanatban látszik. Azért ennyi, mert benne van minden, ami a szerződésben mindkét fél jogait és kötelezettségét leírja. (nem volt még olyan, aki ne értett volna egyet a bennefoglaltakkal:) Az aláírt szerződést foglalóval pecsételjük meg (nem előleggel), ami szintén mindkét fél számára nagyobb biztosíték, mint az előleg. A foglalóról természetesen számlát kaptok, ahogy a fennmaradó összegről is.

Ezt követően, elkezdődik az együttműködés.

Emailben mindkettőtök részére elküldöm a szertartástervező dokumentumot word formátumban, amit kedvetek szerint szerkeszthettek.

Ebben a tervezőben kérdések várnak Titeket a szertartást megelőző pillanatoktól kezdve (bevonulás kivel, milyen módon) a szertartás utolsó momentumáig (gratuláció) minden részletre kiterjedően.

A kérdésekre adott válaszaitok összességéből alkotom meg a szertartást pillanatról pillanatra.

Meg kell adnotok majd a szertartáson résztvevő összes szolgáltató elérhetősőgét is, különös tekintettel a szertartás hangosítását végző dj/zenekar elérhetőségére. Ez azért szükséges, hogy a szertartás előtt személyesen egyeztethessek velük. A fotóssal, videó stábbal arról, hogy milyen mozgásokra és mikor lehet számítani, ki hol áll, ül majd, mikor mi fog történni. Ezzel is segítve őket, hogy egyetlen fontos eseményt se mulasszanak el megörökíteni. A dj/ zenekar a szertartás alatti zenéket megkapja tőletek. Én azonban szintén kérem, hogy a szertartás tervező doksiban a választott zenéitek youtube linkjeit küldjétek el nekem, mert a szövegkönyvben pontosan megjelölöm, mikor milyen zene következik, mikor halkul, mikor hangosodik. Ez a szövegkönyv segíti a a dj/zenekar munkáját, hogy követve a szövegkönyvet és az általam mondott szöveget, tudja, mikor milyen zene és milyen hangerővel következik. Hiszen nem ismeri a szövegemet, honnan is tudhatná, mi miután következik, melyik dalnak mikor kell elindulni.

A Veletek megbeszéltek szerint a felszolgáló személyzettel előre megbeszélem a pezsgő érkezésének idejét és mikéntjét. Mint semmit, ezt sem szeretem a véletlenre bízni.

Na de kanyarodjunk vissza a tervező doksihoz.

Lehet, hogy a kitöltése közben lesznek kérdéseitek, esetleg újabb ötletek jutnak eszetekbe vagy néhány dologban változtattok majd. Ami azt jelenti, hogy én, az általatok megadott információk és kérések, elképzelések alapján összeállítom a szertartást, megírom a kettőtök történetét. Az esküvőt megelőző időszakban folyamatosan tartjuk a kapcsolatot, és kéréseiteknek megfelelően rögzítjük az esetleges változtatásokat is.

Az esküvő hetéhez érkezve, minden addigi információt figyelembe véve megírom a szertartás teljes forgatókönyvét (ki , kivel, mit, mikor, hol, hogyan, kellékek, elérhetőségek, szertartás koreográfiája). Ezt elküldöm Nektek e-mailben néhány nappal az esküvő előtt és kérlek Titeket, hogy amennyiben változott valami, javítsátok át, ha pedig minden megegyezik az elképzeléseitekkel, hagyjátok jóvá.

Ezután megírom a végleges forgatókönyvet, amit az esküvőre viszek magammal.

Az esküvő napján, mialatt a menyasszony szépül, én otthon kezdem el a felkészülést, hiszen ez egy fontos esemény, szertartásvezetőként nekem is ehhez méltóan kell megjelennem. Smink, frizura, az esküvő stílusához és színvilágához illeszkedő ruha minden egyes esküvőn.

Pontosan megtervezett ütemterv szerint haladok, hiszen a forgalom miatt még akkor is időráhagyással kell számolnom az utazást, ha Budapesten, azaz városon belül lesz az esküvő, hát még abban az esetben, ha valamelyik vidéki városban. Nem bízhatom a véletlenre, az utazás is gondos tervezést igényel. Számolni kell esetleges baleset miatti dugókkal, lezárásokkal. Tehát mindezt belekalkulálva bőséges időráhagyással tervezek úgy, hogy a szertartás előtt egy órával már a helyszínen lehessek.

Vegyünk egy példát:

Egy Siófokon, 17:00- kor kezdődő esküvői szertartás esetén ahhoz, hogy 16:00- ra a helyszínre érjek, Budapestről legkésőbb 14:00- kor el kell indulnom. A szertartás után, amennyiben nem vár rám már aznap másik esküvő, szintén két óra utazással kell számolni (legjobb esetben 1,5 óra) a hazautazás esetében is.

Ami ebből látható, az a 25 perc, amikor a szertartást levezetem. Ami azonban nem látható, az a szertartás összeállítása, a forgatókönyv összeállítása, a szertartás zenéinek szövegkönyvbe adaptálása, az esetleges változások folyamatos nyomonkövetése, az esküvőn a szolgáltatókkal történő egyeztetések, az utazás (az előbbi példa esetén min. 3,5 óra, ami szintén munkaidőnek számít, akárcsak a szertartást megelőző 1 óra a helyszínen és a szertartás. A munka tehát az esküvő előtt több tíz órát, az esküvő napján pedig ebben az esetben 5 órát jelent. És nem 25 percet. Csalóka igaz?:)

Ez az elvégzett munka és a ráfordított idő, amely mellett még megjelenik az útiköltség, amely számomra is egy költség, nem bevétel. Az útiköltség a benzin, az autópályamatrica, az autó amortizációja, szervizköltség összessége. Van aki ezt a szolgáltatása árába építi, így az útiköltség kevesebbnek tűnik, van aki viszont külön választja és nem építi bele a szolgáltatás árába, ezért tűnhet többnek. Az azonban biztos, hogy az útiköltség valahol minden esetben megjelenik.

Most, hogy picit bepillantottatok a kulisszák mögé, talán már értitek, hogy mi kerül ezen ennyibe…